Skip to main content

Proton eMAS7:

Proton eMAS7: Masa Depan Pemanduan Kini di Tangan Anda
Proton eMAS7 kini telah sampai ke tangan pembeli yang berani mencuba sesuatu yang baharu! Walaupun dikecam oleh skeptik Proton dan geng anti-EV, model ini terus meluncur megah di jalan raya. Lori-lori penuh dengan eMAS7 telah mula dihantar ke seluruh Malaysia, malah ada yang sampai ke Kelantan! Kalau anda berminat nak beli sekarang, kena bersabar sikit, sebab permintaan tinggi dan eMAS7 buat masa ini adalah model CBU (Completely Built-Up). Baru Nak Kenal EV? Jangan Risau, Ini Panduannya Kalau anda baru nak belajar tentang EV, ini fakta penting: Proton eMAS7 tak guna petrol, diesel, RON95 atau RON97. Ia sepenuhnya menggunakan elektrik yang disimpan dalam bateri.
1. Pilihan Bateri eMAS7 menawarkan dua saiz bateri: 49 kWh dan 60 kWh. Lagi besar bateri, lagi jauh boleh pergi. Tapi ingat, bateri besar juga lebih berat. Sebagai contoh: 50 kWh bateri beratnya lebih kurang 280 kg. Jangan risau, jurutera Proton dah optimakan pengagihan berat untuk pastikan pemanduan kekal stabil dan selesa.
2. Teknologi Bateri Canggih Proton menggunakan bateri LFP Blade, yang terkenal dengan keselamatan dan ketahanannya. Teknologi ini juga digunakan oleh Tesla, dan ia dihasilkan oleh salah satu pengeluar bateri terbaik di dunia, CATL. Dengan inovasi generasi terkini, bateri ini lebih tahan lama dan kurang risiko terbakar.
3. Platform Dibina Khas untuk EV eMAS7 bukanlah kereta petrol yang diubah suai jadi EV. Ia dibina sepenuhnya di atas platform GEA, yang dicipta khas untuk kenderaan elektrik. Platform ini adalah saudara kepada Volvo EX30 dan Smart EV, dan ia menawarkan kekuatan torsional rigidity setinggi 31,000 Nm/deg. Maksudnya? Kereta ini tahan hentakan, pemanduan lebih senyap, dan keselamatannya berada di tahap premium.
Pengalaman Memandu eMAS7 Bagaimana rasanya memandu eMAS7? Sen-yap. Smooth. Dan effortless. - Tiada Bunyi Enjin: Anda hanya dengar bunyi angin dan tayar—pengalaman yang sangat tenang. - Tiada Butang Mula: Masuk kereta, ia dah sedia untuk jalan. - Transmisi Satu Kelajuan: Tak perlu gear pelbagai kelajuan seperti kereta petrol. Kuasa dihantar secara linear dan tiada sentakan semasa memandu. - Regenerative Braking (Regen): Semasa menuruni bukit, kereta ini menangkap tenaga dan mengecas semula bateri. Jimat tenaga, percuma pula!
Kos & Penjimatan Ramai yang ingat EV mahal untuk dijaga. Tapi mari kita lihat realitinya: 1. Kos Pengecasan - Cas di rumah: Sekitar RM0.54/kWh. - Cas di luar: Antara RM1.50 hingga RM2.20/kWh. Untuk pengecasan di rumah, anda boleh gunakan granny charger (lebih perlahan tetapi murah) atau pasang wallbox charger untuk pengecasan lebih pantas (kos sekitar RM4,000).
2. Penjagaan & Servis - Kereta petrol perlu diservis setiap 10,000 km, tetapi eMAS7 hanya setiap 25,000 km. - Tiada lagi kos minyak hitam, plug pencucuh, atau minyak gearbox. Semua itu sudah tak relevan.
3. Kecekapan Pemanduan - Motor elektrik adalah *90-95% cekap*, berbanding enjin petrol yang membazir banyak tenaga dalam bentuk haba. - Dengan regenerative braking, anda boleh dapat tenaga tambahan semasa turun bukit.
Ciri Premium yang Membuatkan eMAS7 Lain Dari Yang Lain - Keselamatan Terunggul: Chassis yang kuat melindungi bateri dan penumpang daripada impak. - Sistem Infotainment Flyme: Dibangunkan oleh pakar perisian Meizu, ia responsif dan mesra pengguna. - Sistem Audio 16 Speaker: Rasakan pengalaman seperti berada di konsert VIP setiap kali memandu. - Kuasa Linear: Dengan tork 310 Nm, pemanduan eMAS7 terasa ringan dan responsif walaupun beratnya 1.6 tan.
Apa Kata Pengkritik? "Kos bateri mahal!" Tapi realitinya, bateri eMAS7 telah diuji untuk tahan sehingga 800,000 km dengan degradasi yang minima. Kebanyakan pemilik akan tukar ke kereta baharu sebelum bateri ini perlu diganti. Tambahan pula, Proton memberikan perlindungan waranti untuk ketenangan fikiran anda.
Kesimpulan: Mengapa eMAS7? Proton eMAS7 bukan sekadar kereta elektrik—ia adalah pengalaman pemanduan yang baru. Dengan teknologi terkini, keselamatan premium, dan perjalanan yang tenang, ia memberikan rasa memandu yang berbeza dari kereta petrol biasa. Jika anda bersedia untuk melangkah ke masa depan, eMAS7 sedia membawa anda ke sana. Proton X50 Community Malaysia (PX50CM)PROTON PERSONA OWNERS CLUB [PPOC] Proton EMAS Careta #cars EVcars.md Electric Vehicles #electricvehiclecharging Electric Vehicle (EV Group Malaysia)Vehicles

Comments

Popular posts from this blog

RIDE YOUR STORY - RIDING AROUND THAILAND DAY 14

Northeast Thailand February 2nd to 16th 2024 10 BIKES MAX + 1 VAN ( 2 PERSONS) DAY 14 NAN TO CHIANG MAI 327 kms 4:49hrs of riding Ok its time to make the run for home back to our BDAC base hotel in Chiang Mai today Still plenty of great riding on perfect roads and spectacular scenery as we blast along. We will cross through the Doi Phu Nang, Doi Luang and Khun Chae National parks during the day as we head West. Early light Lunch on the road will be at the interesting Mae Kachan Hot Springs after which we will ride non stop for around 2 hours till we finish for the day. We should arrive back in Chiang Mai around 2.30pm to give us time to unload your bike at the hotel and then return it back to the bike place 5 minutes walk away The farewell dinner and drinks will be at 7pm sharp and should be another memorable night COUNTRY ROAD take me home to the place i belong was in my mind each day and each moment of my journey- life is great, thanks god for all of us being safe and also reac...

ZONTES 368G Adventure Scooter: Setting the Benchmark for Touring and Adventure Scooters

Honda sparked a scooter revolution with the groundbreaking X-ADV in 2016, paving the way for adventure scooters like Peugeot’s XP400, KYMCO’s CV-R5, Aprilia’s SR GT 200, and Bristol’s Maxie 400. This year, ZONTES enters the arena with its impressive 368G adventure scooter, poised not just to compete but to redefine the category entirely. At the heart of the ZONTES 368G beats a robust 368 cc single-cylinder, liquid-cooled engine, delivering class-leading power figures of 38.8 hp and 40 Nm of torque—surpassing the Peugeot XP400. But the 368G's appeal stretches far beyond just numbers. Engineered for genuine adventure, it is well-equipped to tackle off-road excursions, featuring rugged wire-spoked tubeless wheels (17-inch front and 15-inch rear), adjustable USD forks (41mm with compression and rebound adjustment), and dual rear shocks adjustable for preload and tension with remote reservoirs. An innovative, switchable dual-channel ABS system combined with Spanish-made J.Juan fou...

XMAX 250 - THE GREAT SCOOTER BOSS KU

The new Yamaha XMax 250 is more than just another scooter—it's a stylish, street-smart performer that bridges the gap from daily commuting to adventurous touring. Right off the bat, the 2024 Yamaha XMax impresses with its dynamic styling cues. The distinctive X-shaped LED headlights and tail lights will undoubtedly be a crowd-puller, making heads turn whether you're maneuvering through traffic in Kuala Lumpur or cruising along highways. The aesthetics alone make it appealing to both seasoned riders and newcomers alike. A major highlight in the new XMax is the upgraded cockpit, featuring a clear and modern 4.2-inch TFT-LCD screen, reminiscent of the premium Tech Max 560. The integration of Yamaha’s Y-Connect app and Garmin StreetCross compatibility means riders get advanced connectivity features, allowing seamless navigation and crucial real-time riding statistics right at their fingertips. This level of technology places the scooter in a class usually reserved for bigger...